Tuesday, February 25, 2014

Kerja Admin : Senang Tapi Leceh

Sesekali terpaksa buat kerja-kerja admin, terasa amat bodoh dengan kesilapan-kesilapan yang tak dapat diterima akal, orang kata 'silly mistakes'. Kerja-kerja admin adalah terlalu senang, contohnya print letter, print slides, set-up meeting or appointments dan sebagainya. Namun bagi aku yang tak biasa buat kerja admin ditambah pulak dengan sikap aku yang terlalu careless, kerja admin memang memberi tekanan yang agak maksima. 

Antara silly mistakes dan tindakan pelik yang aku pernah buat adalah : 

1. Terlupa update tarikh. Kadangkala, surat dalam bentuk microsoft word sudah auto-updated tarikhnya, namun ada juga orang yang tak tahu function auto-update tarikh tu, jadi perlu update tarikh secara manual. Bila bos aku mintak tolong print surat tu, aku terus je print tanpa double check tarikh yang terkini. Maklumlah, nak print tekan ctrl + P then press enter je terus keluar kat printer. Tindakan yang sangat cepat tapi salah! 

Info : Untuk letak function auto-updated date, open Mocrosoft Word > highlight date > click Insert > Date & Time > select format > click Update automatically > OK. 


2. Print surat bersama company header. Disebabkan jarang-jarang print surat bersama header, aku tak tahu macammana nak letak paper yang ada company header di multi-purpose tray printer. Bila dah siap print, kadang-kadang header dekat belakang surat, kadang-kadang header berada di bawah. Jadi, untuk dapatkan kerja yang sempurna, aku terpaksa membazirkan beberapa helai kertas dulu untuk try and error..haha.. Aku juga baru tahu bila nak print letter bersama header, tak boleh print double-sided. Lagi satu. print letter bersama header hanya untuk external correspondent sahaja. Jadi, kalau untuk internal correspondent, tak perlu guna header.. owh, sungguh jakun dan tak alert aku nih! 

3. Set-up meeting. Sebenarnya jari-jemari aku nih terlalu pantas berlari-lari di atas keyboard. So, bila nak taip something, memang cepat je menekan-nekan then dah terus send. Pernah sekali aku tersilap invite entah sape untuk attend satu meeting bersama my boss. Yang jadi lebih teruk, aku boleh tak perasan yang aku dah tersilap invite sampailah boss aku yang tegur. Nasib baik meeting tuh cancel dan orang yang aku invite tu tak respond pun invitation aku tuh. Kalau tak, memang nahas la.. 

4. Entertain guests. Kalau kat rumah, mungkin kita dah biasa entertain tetamu yang datang. Tapi kalau kat ofis, tetamu yang perlu dilayan bukan sebarangan orang. Mereka nih VVIP. So, bila sesekali terpaksa handle guest VVIP, memang segan dan kaku. Aku pernah sekali kena layan guest Pak Arab dari Negara Kuwait. Kerja simple sangat je, hidangkan kuih, bancuhkan air. Tapi aku rasa nervous sangat sebab jadi macam waiter hidangkan air depan orang, orang duk tengok kita..ohh, malu weh! menggigil-gigil aku tuang air dan hidangkan kuih. Nasib baik tak tumpah air tuh! 

Kesimpulannya, aku patut cuba kerja-kerja lain juga, bukan kerja menghadap komputer sahaja.. kerja menghadap komputer menjadikan aku kurang bersosial dengan orang lain dan otak rasa seolah-olah dah beku, tak boleh berfikir dengan rasional tentang perkara-perkara biasa yang dilakukan oleh orang sekeliling. 

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin